تشک طبی

ویژگیهای پارچه میکرو تنسل

پارچه تنسل یک پارچه محبوب انتخابی برای برندهای پوشاک سازگار با محیط زیست است. این پارچه بسیار سبک و همه کاره است و در همه چیز از لباس های روزمره گرفته تا لباس های زیر و روتختی ها استفاده می شود. در این مقاله می خواهیم هر آنچه را که باید در مورد پارچه تنسل بدانید بررسی کنیم تا تصمیم گیری در مورد خرید اجناسی ساخته شده از این پارچه راحت تر شود.

انواع مختلفی از ملحفه و روتختی در بازار وجود دارد و هر کس با توجه به آنچه از یک کالای خواب انتظار دارد، انواع مختلف را می تواند امتحان نماید. انتخاب نوع روتختی یکی از تصمیمات و انتخاب هایی است که نباید به سادگی از کنار آن عبور کرد، چرا که یک خواب راحت به شما انرژی فوق العاده برای شروع یک روز خوب خواهد داد و در سوی دیگر، بیدار شدن مداوم شبانه و تعریق به دلیل نوع ملحفه نه تنها شما را در طول شب کلافه خواهد کرد، روز بعد را نیز برای شما کسالت بار خواهد نمود. با دانستن ویژگی ها و اثرات جنس پارچه مورد استفاده در تولید یک روتختی، در واقع نصف راه را رفته اید و به جرات به اندازه یافتن محصول و خرید آن اهمیت دارد. این راهنما نگاهی دقیق تر به روتختی های جنس تنسل می اندازد، تا شما انتخاب آگاهانه تری داشته باشید.

همواره انتخاب پارچه مناسب برای پوشاک یا سایر وسایل پارچه‌ای که با آن سر وکار داریم، دغدغه مهمی بوده است. این که پارچه به‌کار رفته برای دوخت پیراهنمان چقدر دوارم دارد، ممکن است چقدر دچار چین و چروک شود و چگونه می‌توان آن را شست که به آن آسیبی نرسد؟ یا این چه پارچه‌ای برای دوخت ملحفه یا روکش بالش انتخاب کنیم که خواب آسوده داشته باشیم؟ تمامی این سوالات با آگاهی از ساختار پارچه‌هایی که می‌خواهیم انتخاب کنیم و جنس و اصالت آن پارچه قابل پاسخ‌دهی است. یکی از پارچه‌های نرم و صافی که در مواجه با پوست، حس آرامش و راحتی می‌دهد، پارچه تنسل است.

تاریخچه تنسل

فراوری لیوسل در سال ۱۹۷۲ توسط تیم آمریکایی تولید پارچه Enka در انکای کارولینای شمالی شروع شد. این تیم اکنون از بین رفته است. در سال ۲۰۰۳، این کار توسط نجمن آمریکایی شیمی‌دانان و رنگ‌شناسان بافت (AATCC) شناسایی شد. نام عملیاتی برای پارچه تولید شده درون سازمان انکا، “نیوسل” بود و توسعه این پارچه قبل از این‌که کار متوقف شود، ازطریق  مقیاس آزمایشی کارخانه‌ای انجام شده بود.

این پارچه در سال دهه ۸۰ میلادی با نام “تنسل” توسط شرکت بریتانیایی  Courtaulds توسعه یافت. فراوری برای اولین بار در کارخانه‌جات ابریشم مصنوعی کورتالدز در آلباما در سال  ۱۹۹۰ و سپس در کارخانه  Grimsby در سال ۱۹۹۸ تجاری‌سازی شد.

در سال ۱۹۹۸، کورتالدز توسط شرکت Akzo Nobel خریداری شد و این شرکت قبل بخش تنسل را بخش پارچه‌های دیگر تحت برند Accordis ادغام کرد و آن را زیر قیمت به یک شرکت خصوصی (شرکای CVC) واگذار کرد. در سال ۲۰۰، سی وی سی، بخش تولید تنسل را به  Lenzing AGفروخت و این شرکت بخش تنسل را با کسب و کار Lenzing Lyocell خودش ترکیب کرد و نام برند تنسل را حفظ کرد.

مشخصات پارچه میکرو ، تنسل

ویژگیهای پارچه میکرو (تنسل) Tencel : یکی از پرفروش‌ترین و پرطرفدارترین پارچه‌های مورد استفاده در انواع روتختی ، ملحفه، روبالشی، لحاف و به طور کل کالای خواب است که به عنوان جایگزینی مناسب برای پارچه‌های کتان شناخته می‌شود. تنسل که در واقع یک نام برند شده برای پارچه‌های لیوسل و مدال است، نام نوعی پارچه‌ است که از چوب درخت اکالیپتوس فراوری می‌شود و از جنس سلولز است. پارچه تنسل‌ دارای نرمی زیادی هستند و به‌صورت گسترده در صنعت مد استفاده شده و در طول زمان هیچ‌گاه از مد خارج نمی‌شوند. معمولا اسامی تنسل و لیوسل هر دو برای این نوع پارچه استفاده می‌شوند.

تنسل مانند ابریشم مصنوعی است و در صنعت تحت عنوان پارچه‌های سلولزی احیاء شده از تنسل یاد می‌شود. تولیدکنندگان پارچه تنسل، خمیر چوب مخصوص کاغذسازی را در یک حلال شیمیایی حل کرده و آن را درون قالب فشار می‌دهند تا به فرم پارچه درآید.

چه ویژگی‌هایی باعث شده تا تنسل تا این حد در کالای خواب مورد استفاده قرار بگیرد و پرطرفدار باشد؟

برای ویژگیهای پارچه میکرو (تنسل) میتوان گفت ، که برای استفاده بعنوان پارچه تشک،ملحفه،لحاف،روتختی و روبالشی استفاده شود. از دیگر سو، ویژگی های خاص و طبیعی این الیاف باعث می شود که مصرف آب در فرآیند تولید به طور قابل ملاحظه ای کاهش پیدا کند.

مزایای پارچه تنسل :

  • پارچه تنسل نرم، لطیف و سبک است. برای یک خواب راحت و آرام چه چیزی بهتر از روتختی و لحافی که در برخورد با بدن حس لطافت و آسایش می‌دهد؟ استفاده کنندگان روتختی‌های تنسل در بسیاری از نظرسنجی‌ها نرمی و لطافت آن را مشابه پارچه‌های ابریشمی توصیف کرده‌اند.
  • تنسل پارچه‌ای با تنفس مناسب است. یعنی هوا به راحتی در منافذ آن به گردش درمی‌آید و در زمستان‌ها گرم و در تابستان‌ها خنک است.
  • گردش هوای مناسب هوا در منافذ پارچه تنسل علاوه بر تنظیم دمای بدن باعث شده تا این پارچه یک پارچه کاملا بهداشتی، آنتی باکتریال و مناسب برای انواع پوست‌های حساس وغیرحساس باشد.
  • ضد حساسیت بودن تنسل از مهمترین مزایای آن محسوب می شود. این پارچه فوق العاده نه تنها نرم است، بلکه فیر طبیعی به کار رفته در آن  پوست های حساس را تحریک نمی کند. همچنین، خاصیت جذب رطوبت تنسل اطمینان می دهد که پارچه کمتر در برابر رشد باکتری حساس است. رشد باکتری در روتختی هایی که جذب رطوبت ناشی از تعریق پایینی دارند باعث ایجاد بوی نامطبوع و واکنش های آلرژیک مانند عطسه و سرفه می شود.
  • کالای خواب در کنار کارکرد اصلی خود، بخشی از دکوراسیون اتاق خواب است و طرح و نقش آن می‌تواند به زیبایی و آرامش محیط کمک کند. پارچه تنسل با تنوع طرح و رنگ بالا به خوبی توانسته از عهده این وظیفه بربیاید. روتختی تنسل در انواع گسترده طرح و نقش مناسب کودک، نوجوان، بزرگسال، روتختی دونفره، یک‌دفره، پسرانه، دخترانه و… تولید می‌شود و برای هرنوع سلیقه و دکوراسیونی مناسب است.
  • یکی از مشکلات عمده روتختی با جنس پارچه‌های مختلف، چروک شدن زیاد آن است که باعث می‌شود تا ملحفه روتختی، روبالشی و لحاف بعد از استفاده جلوه و ظاهر زیبایی نداشته باشند اما با استفاده از کالای خواب تنسل این مشکل تا حد زیادی رفع می‌شود. پارچه تنسل نسبت به الیافی مانند کتان، چروک‌پذیری بسیار کمتری دارد و می‌توانیم مطمئن باشیم که ظاهر سرویس خواب ما همیشه مرتب و زیباست.
  • پارچه تنسل ۱۰۰% قابل شستشو است و با بعد از شستن آب نمی‌رود. (پارچه تنسل باید با آب سرد شسته شود و برای آن نباید از سفیدکننده‌هایی مانند وایتکس استفاده کرد)
  • روتختی از جنس پارچه تنسل طول دوام و عمر بالایی دارد، دچار رنگ پریدگی نمی‌شود و بعد از استفاده فرم و حالت خود را از دست نمی‌دهد.
  • در کنار تمامی مزایای این محصول فوق العاده می توان به اثرات زیست محیطی این کالا اشاره نمود. الیاف تنسل به دلیل طبیعی بودن کاملا قابل بازیافت بوده و هیچ نوع اثرات مخرب زیست محیطی ندارند.
  • روتختی برای همه فصول. این روتختی تهیه شده از الیاف طبیعی اکالیپتوس برای همه فصل های سال عالی است. شما را در تابستان خنک نگاه می دارد و در فصل زمستان نیز محیط را خشک نگاه می دارد بدون آنکه باعث گرمای بیش از حد شود.

معایب پارچه تنسل

  • پارچه تنسل نسبت به مواد چرب حساس است و آلودگی‌های روغنی به سختی از روی آن پاک می‌شود.
  • روتختی تنسل با توجه به فرآیند تولیدی که دارد به نسبت برخی از انواع دیگر روتختی قیمت بالاتری دارد که البته با توجه به مزایای زیادی که دارد قابل نادیده گیری است.
  • این کالای خواب فوق العاده را نباید با آب داغ شست چرا که ممکن است باعث با توجه به گیاهی بودن الیاف به کار رفته در تولید باعث بروز آسیب به بافت پارچه شود.

پارچه تنسل ازلحاظ دکوراسیون :

  • کالای خواب در کنار کارکرد اصلی خود، بخشی از دکوراسیون اتاق خواب است و طرح و نقش آن می‌تواند به زیبایی و آرامش محیط کمک کند.
  • پارچه تنسل با تنوع طرح و رنگ بالا به خوبی توانسته از عهده این وظیفه بربیاید.
  • روتختی تنسل در انواع گسترده طرح و نقش مناسب کودک، نوجوان، بزرگسال، روتختی دونفره، یک‌دفره، پسرانه، دخترانه و… تولید می‌شود و برای هرنوع سلیقه و دکوراسیونی مناسب است.

چگونه باید پارچه تنسل را شست؟

موادی مانند پنبه و ابریشم هزاران سال است که وجود دارند و همه ما آنها را به خوبی می شناسیم. اما وقتی چیزی شبیه تنسل به وجود می آید، می تواند بسیاری از مردم را گیج کند. به عنوان یک پارچه بسیار جدیدتر، ممکن است قبلاً آن را نداشته باشید و بنابراین چیزهای زیادی در مورد مراقبت از این پارچه نمی دانید، به همین دلیل است که ما این راهنمای مفید را برای کمک به شما جمع آوری کرده ایم.

شستن پارچه با جنس تنسل

هنگام شستن تنسل مطمئن شوید که فقط از آب سرد و یک شوینده با کیفیت استفاده می کنید که به ملایمت از لباس های شما مراقبت می کند مانند: پرسیل نون بیو.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *